IT-hendelse påvirker EDI-kommunikasjon

29.08.2024 06.00

04.09.2024
Normal EDI-kommunikasjon er gjenopprettet

Vi er glade for å informere om at utfordringene knyttet til den nye serveren nå er løst. Tilkoblingsustabiliteten som enkelte har opplevd, er blitt adressert, og vi kan bekrefte at EDI-kommunikasjonen nå fungerer som forventet.

I tillegg er arbeidet med å tilgjengeliggjøre prisfiler også fullført, og disse er nå tilgjengelige som vanlig. Vi vil forsikre om at vi fortsatt følger opp situasjonen nøye for å sikre at alt fungerer optimalt, og vi står klare til å bistå med eventuelle spørsmål eller behov dere måtte ha.

For å kobles opp mot den nye serveren, må alle kunder logge inn med et nytt passord i eget system. Vi er godt i gang med å kontakte alle kunder for å overrekke denne informasjonen.

Vi beklager ulempen dette har medført og takker for våre kunders fleksibilitet og forståelse underveis. Kontakt din lokale kundekontakt eller Onninen Kundeservice på tlf 22 39 60 00 ved spørsmål.

29.08.2024
Status på ny server

Den nye serveren er oppe og går og håndterer EDI-kommunikasjonen slik den skal med nødvendig sikkerhetsoppsett. Likevel gjenstår to utfordringer.
Enkelte kunder opplever ustabilitet i tilkoblingen til den nye serveren. Dette skjer vekselsvis, men vi velger likevel å adressere dette og sikre en løsning før vi fortsetter arbeidet med onboarding av flere kunder til serveren.
Grunnet ustabiliteten har vi også måttet utsette arbeidet med å tilgjengeliggjøre prisfiler.

Vi forventer å ha en stabil løsning klar fra tidlig neste uke. Disse to utfordringene har vår høyeste prioritet, og vi forsikrer om at vi gjør det vi kan for å gi en så god kundeopplevelse som mulig.

Vi beklager igjen for ulempen dette medfører. Kontakt din lokale kundekontakt eller Onninen Kundeservice på tlf 22 39 60 00 ved spørsmål.

27.08.2024
Ny server og nytt passord

Vi er glade for å informere om at en ny server er klar, og at vi nå kan håndtere EDI-kommunikasjon som normalt (motta EDI-ordre, sende ordrebekreftelser og fakturaer). Det gjenstår noe arbeid med prisfiler, men arbeidet pågår og forventes løst ila morgendagen.

For å kobles opp mot den nye serveren, må alle kunder logge inn med et nytt passord i eget system. Vi er godt i gang med å kontakte alle kunder for å overrekke denne informasjonen. Hvis dere mot formodning ikke har hørt fra oss de neste par dagene, bes dere ta kontakt med deres lokale kundekontakt eller Onninen Kundeservice.

Express-butikker og nettbutikk er ikke berørt

Våre Express-butikker og nettbutikk er ikke berørt av hendelsen og opererer som normalt. Vi oppfordrer til å benytte disse eller kontakte oss for manuell bestilling inntil man er koblet på ny server.

25.08.2024
Vi informerer om at vi har oppdaget et mulig sikkerhetsbrudd på en av våre servere som håndterer EDI-kommunikasjonen i Onninen.

Vi iverksatte umiddelbart nødvendige undersøkelser og har ikke funnet spor av aktivitet som antyder at informasjon på serveren er blitt utnyttet. Likevel har vi valgt å lukke serveren for å utelukke enhver risiko og sikre at våre systemer forblir trygge. Dette påvirker all EDI-kommunikasjon, herunder ordre, prisfiler og øvrig dokumentasjon via EDI.

Vår beslutning om å handle raskt og forebyggende er et naturlig ledd i vår sikkerhetspolicy for å ivareta trygge tjenester.

Vi beklager ulempen dette medfører, og takker for deres forståelse og tålmodighet. Kontakt Onninen Kundeservice på tlf 22 39 60 00 ved spørsmål. Vi vil komme tilbake med oppdatert informasjon løpende.