Onninen og Elektroskandia blir sterkere sammen

Det har lenge vært snakk og etterspørsel om en konsolidering i det norske markedet for elektrogrossister, og fra 01. mars 2023 var det offisielt. Kesko gjennom Onninen har kjøpt Elektroskandia Norge AS fra det franske selskapet Rexel. Onninen og Elektroskandia er begge betydelige aktører på det norske markedet. Vi har begge våre sterke sider og nå skal vi endelig bli sterkere sammen.

-Jeg mener Onninen og Elektroskandia er en perfekt match. «Sterkere sammen» betyr at vi er to veldig gode selskaper som utfyller hverandre godt og står sterkere sammen enn hver for oss, sier Jørn-Are Bergh, COO Onninen.
Samlet blir Onninen og Elektroskandia først og fremst sterkere i flere kundesegmenter. I det ligger både styrket kompetanse, bredere produktutvalg og større butikknettverk, som betyr at våre kunder får det de trenger på ett sted, uavhengig av segment.

Bransjens desidert beste butikknettverk
Onninen er sterke på butikksiden og sammen med Elektroskandias butikker utfyller vi hverandre ekstremt godt. I tillegg fortsetter vi veksten med å åpne nye butikker, som Onninen Express på Hamar og Skøyen i 2023. Vi vet at butikker er viktig for våre kunder, og at de setter pris på å ha tilgang på varer i nærheten av byggeplassen. Butikkene våre fungerer som et kompetansesenter, og vi vil fortsette å arrangere aktiviteter, kampanjer og mini-messer i butikkene.

Større produktvolum og bredere sortiment
Sammen får Onninen og Elektroskandia et enda bredere produktsortiment, som betyr at vi blir enda bedre på å levere alle varer til kundene våre. Onninen er sterke på egen merkevare. Vi skal tilby et rimeligere alternativ i markedet, men med kvalitet som er lik eller bedre enn merkevarene. Det kommer vi til å forsterke ytterligere i fremtiden gjennom å bygge på det beste fra to gode selskaper.
Vi skal til enhver tid ha produktene våre kunder er opptatt av å ha, og kundene skal i stor grad bestemme hvilke produkter vi som grossist skal levere. Vi vet at kundene våre er avhengig av å få de varene de trenger, og vi skal levere varene når de trenger dem, dit de trenger dem. Det vil vi ha en enda bedre forutsetning for å levere på nå.

Vi skal jobbe sammen for å være kundens førstevalg
Gode priser, bredde i sortimentet, produktkvalitet og bransjekunnskap er viktige faktorer som gjør at kundene velger oss, men vi er veldig bevisste på at vi skal være en effektiviserende partner. Våre digitale netthandelsløsninger er også et viktig element som gir oss konkurransekraft. Vi tør påstå at vi er best på digitale tjenester og har bransjens beste nettbutikk. Vi vet at dette er med på å gjøre kundene våre mer effektive, og med «Sterkere sammen» bygger vi videre på å fortsatt være best på digitale tjenester.
Sterkere sammen betyr også enda bedre logistikkløsninger. Vi er gode på logistikk i dag, men sammen skal vi jobbe for enda bedre og mer bærekraftige logistikkløsninger. Krav om dokumentasjon på bærekraftig logistikk fra våre kunder og deres kunder igjen, er noe vi skal være ledende på å kunne levere, også i digitale flater.

Det beste fra to selskaper innen salg og kundefokus
I vår bransje jobber vi ikke bare B2B, det er like mye P2P eller «people to people», altså mellom mennesker. Dette skal vi bygge videre på fremover. Vi har en ambisjon om å ha de mest profesjonelle selgerne i bransjen, og begge selskapene består i dag av utrolig mange dyktige og kompetente mennesker. Vi skal utvikle fagpersonene våre videre. Vår oppgave er å kjenne til kundens nåværende og fremtidige utfordringer, og komme med løsningsforslag og innspill på tvers av bransjesegmentene. Det gjør både oss og kundene enda bedre.

Har du spørsmål rundt fusjonen mellom Onninen og Elektroskandia, ta kontakt med din kontaktperson så gir vi deg svarene du trenger.