Spørsmål og svar om fusjon og kundeforhold

06.mai 2024 fusjonerer Onninen og Elektroskandia. På denne siden har vi samlet praktisk informasjon rundt selve fusjonen og hva det betyr for våre kunder.

Hva skjer med kundeforholdet mitt i Elektroskandia?

Siste salgsordre i Elektroskandia registreres 02.05.2024. Vi overfører kundeforholdet til alle aktive kunder i Elektroskandia. Med nytt kundenummer kan man handle i alle Onninens Express-butikker og Onninen nettbutikk, og nyte godt av vårt brede produktsortiment. Vi ferdigstiller kundeforholdet ditt i Elektroskandia, slik at alt skal være klart for deg på fusjonsdagen 06.05.2024.

For spørsmål, ta kontakt med din lokale kundekontakt.

Hva skjer med nettbrukeren min i Elektroskandia?

Elektroskandias nettbutikk legges ned 02.05.2024 kl 16:00, og etter fusjonen skal Onninens nettbutikk benyttes. Vi oppretter nettbrukere til alle aktive kunder i Elektroskandia. Dersom e-post adressen benyttet hos Elektroskandia allerede er knyttet opp mot en konto i Onninen vil kontoinnstillingene oppdateres med en mix av begge kontoer.

I uke 15 vil nyopprettede brukere motta e-post for å aktivere profilen og sette passord i Onninen nettbutikk. Brukere kan dermed gjøre seg kjent med Onninen nettbutikk og funksjonalitet, men kontoen vil være sperret for handel frem til 06.05.2024.

For spørsmål, ta kontakt med din lokale kundekontakt.

Hvilke betingelser får jeg etter fusjonen?

Etter fusjonen benyttes Onninens salgs- og leveringsbetingelser som vil erstatte tidligere avtaler og vilkår. Les mer her.

Levering av varer etter fusjonen

Etter fusjonen kan man handle i hele Onninens store butikknettverk. I tillegg tildeles alle kunder et hovedlager på Langhus eller Berger, som begge har fått et utvidet produktsortiment.

Når er siste faktureringsdato i Elektroskandia og hvordan foregår fakturering etter fusjonen?

Siste faktureringsdag fra Elektroskandia er 02.05.2024. Etter fusjonsdatoen 06.05.2024 vil alle fakturaer sendes fra Onninen.

Ny ordrebekreftelse på bestilte varer

Salgsordre som er registrert hos Elektroskandia med levering frem i tid (etter 02.05) vil registreres på nytt i Onninen sine systemer. Du som kunde må ikke foreta deg noe, men vil motta en ny ordrebekreftelse med nytt ordrenummer da vi har overført ordren til Onninen sine systemer.

For spørsmål, ta kontakt med din lokale kundekontakt.

Består løsningen for selvbetjente lager (VMI) fra Elektroskandia?

Løsningene for selvbetjente lager som benyttes i Elektroskandia legges ned og erstattes av løsningene som benyttes i Onninen, kalt VMI. I den forbindelse blir sortiment og beholdning i dagens selvbetjente lager overført til Onninen. Vi vil overføre alle data slik at du vil finne de samme varene og beholdningen som var tilgjengelig i Elektroskandia, hos Onninens nettbutikk og i OnniApp.

30.04.2024 er siste påfyllingsdag til selvbetjente lager og beredskapslagre, da skal varene være på plass på mottakssted. 02.05.2024 er siste salgsdag for kunder med PDAer i selvbetjente lager. Manuelle skjemaer fylles ut ved uttak av varer frem til fusjonen. Skjemaene sendes på e-post til kunde i god tid før fusjonen.

For spørsmål, ta kontakt med din lokale kundekontakt.

Hva må jeg gjøre for å fortsette med elektronisk dokumentutveksling (EDI: Prisfiler og Autofakt) i Onninen?

Både Elektroskandia og Onninen har løsninger der kunder kan logge seg på en FTP-server (File Transfer Protocol) for å laste ned pris- og rabattfiler, levere bestillinger, laste ned ordrebekreftelser, pakksedler og fakturaer i de formater som er avtalt. Etter fusjonen mellom Onninen og Elektroskandia vil det være på Onninen sin FTP-server prisfiler og EDI-filer finnes. FTP-serveren til Elektroskandia avsluttes.

Alle felles kunder som i dag har tilgang til Onninen sin nedlastingsserver (FTP) fortsetter å bruke denne, med samme brukernavn og passord som før.

Kunder som er helt nye i Onninen får informasjon om hvor filer kan lastes ned – nettadresse til ftp-server, det sendes ut epost med brukernavn og passord samt nettadresse. Det blir satt opp det samme formatet og filtyper hos Onninen som man benytter i dag hos Elektroskandia. Kunder som ikke har benyttet pris- og rabattfiler og EDI hos Onninen må sette opp Onninen som leverandør/grossist i egne systemer for å få til automatikken i nedlastning og oppdatering av egne systemer.

Navngivningen på pris- og rabattfiler i EFO/Nelfo format blir litt annerledes hos Onninen enn hos Elektroskandia. Filer med listepris vil være tilgjengelig for nedlastning fra FTP fra din kundemappe sammen med rabattfil og øvrige EDI-dokumenter.»

For spørsmål, ta kontakt med kundesupport@onninen.com