Heating elements in driveway

Med gode forberedelser og smarte valg underveis, legger du oppvarming i oppkjørsel og inngangsparti raskt og problemfritt. Her får du montørens beste tips.

Når den kalde årstiden nærmer seg, er det mange som ønsker å legge varmekabel ute. Målet er som regel å skape et trygt og isfritt område ved innkjørselen, garasjen eller inngangspartiet for å redusere faren for at man glir på isen, eller at bilen ikke får godt nok feste.

– Jeg var nylig ute hos en kunde som har en ganske bratt oppkjørsel, og ønsket å legge varmekabler for å gjøre dette området isfritt. Hovedproblemet var at det var glatt å kjøre bilen inn og ut, så her var det kun nødvendig å legge varmekabler i selve kjøresporet, forteller Tobias Ruud i Strømsborg Elektro.

Hva trenger kunden?

Ruud erfarer at kundene ofte vet hvor de vil legge varmekablene, men at de trenger råd om hvilke produkter som egner seg best.

– I dette prosjektet brukte vi Nexans Snowmat varmekabelmatter som vi har veldig god erfaring med. I tillegg bidrar vi ofte med råd når det gjelder styring. For eksempel er en termostat med temperatur- og fuktighetsføler dyrere enn en enklere variant som kun har tidsstyring, men den første hjelper kunden med å spare strømkostander på lang sikt, sier han.

Varmekabel web 1
BRATT OG GLATT: her var det kjøring med bil som var utfordende vinterstid, så det var ønskelig med varmekabler i hjulsporene.

Feilsøk avdekket skadet kabel

Etter at varmekabelmattene var lagt ned og det første tynne laget med asfalt var lagt, ble det gjennomført et feilsøk for å avdekke eventuelle skader. Det førte til at resten av asfalteringen måtte settes på vent.

– Måleinstrumentet fikk utslag på jordfeil, noe som tydet på at det var en skade på en av kablene. Da kontaktet vi Mtec AS som er spesialister på feilsøking på varmekabler. Gjennom grundig søk med lytteinstrument og trafo med høy spenning fikk vi markert to områder. Vi pigget opp overflaten, tok opp kabelen og kappet der det var skade. Deretter målte vi kabelen og skjøtet den sammen igjen. Etterpå gjorde vi en ny kontroll, og da var kabelen tett og arbeidet kunne sluttføres, sier Ruud.

Ta bilder underveis

Ruud forteller at det ikke er så uvanlig at en kabel blir skadet når man jobber med asfalt, ettersom det er mye varmere og inneholder mye stein som skal komprimeres sammenlignet med støp og andre typer belegg. Han anbefaler å dokumentere arbeidet godt mens man legger varmekabel ute, så man slipper å bruke lang tid på å finne frem til hvor en eventuell skade eller feil befinner seg.

Vi hadde heldigvis tatt mange bilder underveis i prosessen. Dermed var det lett å finne frem til det nøyaktige stedet hvor kabelen lå, så vi brukte ikke så lang tid på å rette opp skaden.

Varmekabel web 2
PLANLEGGING OG MER PLANLEGGING: Ved å være nøyaktig med oppmåling, reduserer du sjansen for at noe går galt senere.

Grundig forarbeid gir vellykket resultat

Planlegging er halve jobben

Det er veldig viktig å være nøye med å måle ordentlig både før og etter at man legger kabelen. I tillegg er det viktig å feste kabelen godt før det skal legges asfalt. Hvis man ikke gjør det, kan kabelen flytte på seg og skape problemer under asfalteringen.

Resten av arbeidet med å legge varmekabelmattene forløp uten flere problemer, og i løpet av to arbeidsdager hadde kunden fått oppkjørselen klargjort for en isfri vintersesong.

Varmekabel web 3
NEXANS SNOWMAT: I dette prosjektet ble det brukt toleder varmekabelmatte som er festet til et glassfiberforsterket plastnett.

Products used in this project

Varmekabelmatter til utendørs bruk
Not yet a customer?