Kraftig vekst i netthandel for Onninen

Hele 60 prosent av all handel i elektrogrossisten Onninen Norge skjer nå via digitale kanaler, en økning fra en andel på 49 prosent sammenliknet med 2019.

– Våre kunder har blitt mer digitale gjennom korona-perioden. Dessuten har vår nye nettløsning gjort handelen enklere og mer sømløs for kundene. Nå får de fleste varene leverte direkte på byggeplassen og prosjektene får dermed god kontroll på bestillingen og vareflyten, sier direktør Jørn-Are Bergh i Onninen.

I oktober 2019 lanserte Onninen sin nye nettbutikk, noe som har forenklet handelen for kundene. I 2019 gikk 49 prosent av alle handler gjennom netthandelsplattformen, mens denne andelen nå har økt til 60 prosent.
Bergh peker også på at elektrobransjen er innovative hva gjelder nye handelsplattformer.

– De fleste av våre kunder er jo elektrikere. Og jeg tør påstå at elektrikere er mer frempå digitalt enn mange andre yrkesgrupper. Vi opplever nemlig bare positiv respons på økt digitalisering og elektrikerne som handler hos oss var klare som egg da vi la enda bedre til rette for digital handel, sier Bergh.

Det er Kesko-gruppen som eier Onninen, i tillegg til at de også står bak Byggmakker-kjeden i Norge. Administrerende direktør for Kesko i Norge, Hilde Kristoffersen sier teknologiutvikling er et stort satsingsområde i hele konsernet:

– Vi ønsker å sitte i førersetet hva gjelder digitale løsninger på nett i vår bransje. Vi jobber kontinuerlig i hele konsernet med å gjøre handelen enkel og digital, samtidig som folk skal ha tilgang til å snakke med fagfolk når de trenger det, sier Kristoffersen.